Reynoldstallet ved undersøkelsen er 2.1 millioner, og strømningen kan antas inkompressibel.
Den beregnede løftekoeffisienten som funksjon av angrepsvinkelen er vist i Fig 3. Som det framgår av figuren er maksimalt løft på ca. 1.65 i svært god overensstemelse med eksperimentene i Oneras F1 tunnel. Etter maksimalt løft avtar løftet først langsomt, før det ved 20 graders angrepsvinkel faller brått. Ved å sammenlikne med eksperimentene ser vi at det eksisterer to verdier for løftet i intervallet 14-22 graders angrepsvinkel. Denne hysteresen kommer av at høyere løft kan oppnås ved to-dimensjonal strømning over profilet, hvilket er tilfellet for de øverste dataene. Ved massiv steiling blir strømningen tre-dimensjonal med virvelgenerering, noe som er spesielt framtredende i vindtunneller der endeeffekter oppstår på den to-dimensjonale modellen. Denne type tre-dimensjonal strømning utgjør de nederste dataene.
Fig 3 viser også den beregnede motstanden sammenliknet med de eksperimentelle dataene. De beregnede verdiene er gjennomgående noe lavere enn de eksperimentelle, noe som for det meste skyldes at i eksperimentene var grensesjiktet på undersiden av aerofoilen trippet, det vil si at omslaget fra laminær til turbulent strømning var påtvunget ved 30 % korde. I beregningene var derimot grensesjiktet på undersiden laminært, noe som medførerte lavere friksjonsmotstand.
Figurene 4–6 viser trykk-koeffisient og
friksjons-koeffisient samt fortrengnings- og impulstapstykkelse for
angrepsvinklene ,
og
. Beregnet trykk er i
godt samsvar med eksperimentene for alle angrepsvinklene, mens
friksjonen er noe underestimert like etter omslaget til turbulent
strømning. Grensesjiktslengdene er også i god overensstemmelse
med målingene.
Ved en sammenlikning med oppmålte profiler av hastighet (U), turbulent kinetisk
energi (k) og Reynoldsspenninger (uv) ved i
Fig. 7–9 finner vi igjen godt samsvar med
eksperimentene. Vi ser tydelig at strømningen er i ferd med å
avløses ved profilets bakkant.
Til sist ser vi i Fig. 10 på strømlinjemønsteret over profil A ved et stall-forløp.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |